أجــــــــــدع صـــــــــحــــــاب
اجدع صحاب طلاب جامعة المنوفية
يرحب بكم
أجــــــــــدع صـــــــــحــــــاب
اجدع صحاب طلاب جامعة المنوفية
يرحب بكم
أجــــــــــدع صـــــــــحــــــاب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


أجدع صحاب جامعة المنوفية
 
الرئيسيةالـــبـــوابــةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 مش عارف تذاكر ... يبقي هنا الحل

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
dede

dede


عدد المساهمات : 40
نقاط : 60
تاريخ التسجيل : 09/10/2009
العمر : 32

مش عارف تذاكر ... يبقي هنا الحل Empty
مُساهمةموضوع: مش عارف تذاكر ... يبقي هنا الحل   مش عارف تذاكر ... يبقي هنا الحل Emptyالإثنين يناير 11 2010, 19:25


مش عارف تذاكر ... يبقي هنا الحل Iraqup.com_20081225_4JmB7-C3se_139410144




اخواني اخواتي ....




المذاكرة 3 أنواع ...




1- مذاكرة ضعيفة أوى يادوبك عشان النجاح ولكن غالبا بدون فهم .


2- مذاكرة وسط تبقى فاهم فهم شمولى وتنجح بسهولة باذن الله.


3- مذاكرة ممتازه بفهم عميق تمهد لتكوين مخترع أو عالم.




وبنظرة عابرة على ظروف الكلية وطبيعة نظام الترم


يبقى مفيش أدامنا الا الطريقة الوسط " خير الأمور الوسط "


وطريقة الوسط تختلف من مادة الى أخرى حسب طبيعة المادة


وحسب شكل الامتحان وحسب شخصية وأسلوب أستاذ المادة ...




تحب تعرف أفضل الطرق للمذاكرة؟


تحب تشوف الذاكرة بتاعتنا ماشية ازاي؟


تحب تخلي ذاكرتك دي طوع إرادتك؟


النهارده هاقول لكم أفكار رائعة هتساعدكم وإنتو بتذاكروا ...


الأفكار دي هتساعدك تعرف أفضل الطرق للمذاكرة وتثبيت المعلومات...


خلي بالك ...






أنواع الذاكرة




عشان نعرف نذاكر لازم نعرف الأول الذاكرة بتاعتنا بتشتغل ازاي...


وعن طريق معرفتنا دي ممكن نستخدمها أفضل استخدام..


الذاكرة أيها السادة نوعان... ذاكرة قصيرة الأمد، وأخرى طويلة الأمد.




1- الذاكرة قصيرة الأمد...




النوع ده من الذاكرة هو اللي متخزن فيه المعلومات العابرة خلال اليوم...




فطرت إيه النهارده؟


عملت إيه امبارح؟




المعلومات دي بتبقى معانا لفترة قصيرة وبعدين ممكن تنساها...


لو سألتك الأسئلة دي بعد سنتين.. ممكن ماتبقاش فاكر إنت فطرت إيه من سنتين!


الذاكرة قصيرة الأمد بتتخزن بسرعة عن طريق العقل اللاواعي...


والذاكرة قصيرة الأمد دي سعتها 7 زائد أو ناقص معلومتين في المرة الواحدة...




عايز تعرف ازاي؟


يبقى العب معايا اللعبة دي:




احفظ الرقم اللي هيظهر قدامك ده:




123313414515




ماعرفتش تحفظه؟!؟!


عادى....




الرقم اللي قريناه من شوية ده... ماعرفناش نحفظه بسرعة


عشان زي ما قلت لك الذاكرة قصيرة الأمد بتشيل بس 7 معلومات زائد أو ناقص اتنين


(من 5 إلى 9 معلومات في المرة)..




فالرقم اللي شفناه ده مكون من 12 رقما... يعني 12 معلومة...


عشان كده صعب على الذاكرة قصيرة الأمد إنها تشيله...




يبقى إيه الحل؟




عشان تحط الرقم ده بسهولة في الذاكرة قصيرة الأمد...


ممكن تلعب لعبة جامدة جدا...


ممكن بدل ما تخليه 12 معلومة... تخليه 4 معلومات بس!!




عارف ازاي؟


بص على نفس الرقم لما كتبناه بأسلوب تاني:


123


313


414


515


سهل يتحفظ كده... صح؟




كل اللي عملناه إننا قسمنا الرقم بشكل تاني...


بحيث نحفظ كل شوية مع بعض


(مش رقم رقم زي الأول... الرقم الطويل بقى 4 معلومات بس.. فبقى أسهل!




قاعدة مهمة:




عشان تعرف تحفظ... قسم المعلومات الكبيرة بطريقة سهلة الحفظ...


واربط بين المعلومات وبعضها عشان تحفظها أسهل...




2- الذاكرة طويلة الأمد...




دي الذاكرة اللي بتشيل المعلومات المهمة جدا اللي من الصعب جدا إنها تتنسي...


اسمك إيه؟


رقم تليفونك كام؟


وكده يعني...




والذاكرة دي عشان تتكون لازم تقوم بشوية مجهود في الأول...


بعد كده هتثبت بطريقة رائعة...


وهي دي المذاكرة بقى...




يعني إيه مذاكرة؟




المذاكرة دي ببساطة هي إنك تنقل المعلومات من الذاكرة قصيرة الأمد للذاكرة طويلة الأمد...


عشان كده لما حد يقول لك: عايزك تحفظ الدرس ده زي اسمك


يبقى كأنه بيقول لك: عايزك تحفظ الدرس ده بالذاكرة طويلة الأمد!




لكن لو ذاكرت درس ونسيته تاني يوم... تبقى بتستخدم الذاكرة قصيرة الأمد بس.




ازاي ننقل المعلومات للذاكرة طويلة الأمد؟




عشان ننقل المعلومات للذاكرة طويلة الأمد لازم نقوم ببعض المجهود زي ما قلنا...


لكن النتيجة بتكون رائعة...


طيب هنعمل ايه ؟؟؟






1-التكرار:


هيخلّي عقلك يتعامل مع المعلومة باهتمام لأنها بتتكرر...


تبقى مهمة بالنسبة لك...




2-استخدام مراكز المخ المختلفة:


الطريقة دي مؤثرة وفعالة جدا...


- إنت بتذاكر بعينك: يعني مراكز الإبصار في المخ اشتغلت على المعلومة دي...


- اكتب وإنت بتذاكر: هيخلي مراكز المخ المخصصة بعملية الكتابة تشتغل على المعلومة دي...


- سمّع اللي ذاكرته: نشطت مراكز الذاكرة ومركز الكلام اشتغل برضه على نفس المعلومة


لو كنت بتسمّع بصوت...




بالطريقة دي المعلومة تغلغلت جواك بأكتر من طريقة.. يبقى ألف مبروك!






3-الحالة الذهنية:


وإنت بتذاكر المعلومة حط في دماغك إنك بتذاكرها عشان تفضل على طول


وتفيدك طول حياتك... لو ذاكرتها على اعتبار إنها معلومة مؤقتة عايزها للامتحان بس


عقلك هيتعامل معاها على إنها معلومة تافهة ويحطها في الذاكرة قصيرة الأمد


زي ما إنت طلبت منه!


تخيل إنك بتحفظ المعلومات دي لأنك هتحتاجها بعد سنين طويلة...


تخيل كده مش هتخسر حاجة... وهتندهش من النتيجة الرائعة اللي هتتحقق...




بالطرق دي هتلاقي إن اللي حفظته ده هينتقل للذاكرة طويلة الأمد


وهتلاقي نفسك حققت النتيجة اللي إنت عايزها...




مش كده وبس...








فيه طرق تانية هتساعدك على المذاكرة ...




زي ايه ؟!؟!؟!




















يا تري عارف ايه هي مهارات المذاكرة ؟!؟!؟!






مهارات المذاكرة








المهارة الأولى : القراءة الفعالة




يمكنك اكتساب مهارة القراءة الفعالة، من خلال اتباع الخطوات الثلاث الآتية:




المرحلة الأولى: قبل القراءة




التهيئة النفسية والعقلية للقراءة:


اختر مكانًا هادئًا مضاء بشكل مناسب، فهذا سيعمل على زيادة تركيزك.


ابدأ بالتفكير حول ما ستقرأ ، تعرف على العنوان الرئيس والعناوين الفرعية


فهي توضح الفكرة الرئيسية للدرس وركز على الاستنتاجات والتطبيقات.


اطرح أسئلة معينة في ذهنك من واقع قراءتك للعناوين مثل


(ماذا، كيف، لماذا، أين، متى، مَن) مما يثير انتباهك


ويشعرك بالمتعة والتشوق لما ستقرؤه،


فوجود أهداف للقراءة تجعل الطالب يسعى وراء تحقيق هدفه.


ضع بعض التوقعات الذكية على هيئة افتراضات،


ثم قم بتعديلها على ضوء ما تقرؤه، فالافتراضات تساعد على تركيزنا عند القراءة ،


وتجعلنا نشعر بالإثارة عندما تتحقق تصوراتنا لما قرأناه أو سمعناه فيما بعد.




المرحلة الثانية: أثناء القراءة




عملية المسح:


اقرأ الموضوع بصورة متكاملة وسريعة، دون تثبيت العين طويلاً على


جزء من السطر أو على كلمة؛ فعليك أن تعويد عينيك على القراءة المنطلقة إلى الأمام،


ولا تعيد قراءة الجملة، حتى لو شعرت بعدم الفهم التام للمعنى،


فقد تجده في الجمل والعبارات التالية؛ والهدف من القيام بهذه


القراءة السريعة أو المسحية هو التعرف المبدئي على الدرس.




المرحلة الثالثة: بعد القراءة




عملية الاسترجاع:راجع المعلومات والأفكار الرئيسة، وذلك إما بكتابة ملخص لها،


أو بتسجيل بعض الملاحظات الهامة، أو القيام بعملية التسميع


لأهم الأفكار والاستنتاجات والمفاهيم، التي توصلت إليها،


وقد أثبتت الأبحاث أن قيامك بعملية الاسترجاع بإمكانك تذكر 70% من المعلومات التي ذاكرتها.




المهارة الثانية: مهارة التلخيص




التلخيص من المهارات الدراسية ذات الفوائد الجمة،


ويمكن اكتساب هذه المهارات وتطويرها بالممارسة،




ومن أهم فوائد عملية التلخيص وكتابة الملاحظات






1- تساعد على التركيز على المعلومات الهامة والأساسية،


فهو يساعد على التركيز بفاعلية على ما تقرأ أو تسمع.




2- تساعد في عملية الفهم والاستيعاب، فعمل الملخصات يحدد لك


الأطر العامة للموضوعات والتفصيلات المتفرعة عنها،


ويضع حدودًا فاصلة بين أجزاء الموضوع، ويعمل على تصنيفه


وتقسيمه بصورة توضح المعنى وتساعد في تخزينه في الذاكرة بصورة مرئية.




3- تساعد في إمدادك بسجل من المعلومات المركزة،


التي ستحتاج لها في المستقبل؛ فإذا ما أردت إجراء


مراجعة سريعة لبعض الدروس، وليس لديك وقت كاف


لمراجعتها من الكتاب بإمكانك الاستعانة بالملخصات.




4- تساعد على إدارة الوقت بفاعلية، فهي تجنبك إضاعة الوقت والجهد،


فبدلا من قراءة (10) صفحات يمكن تلخيصها في صفحتين باستخلاص أهم الأفكار.


ولهذا الجانب أثر نفسي إيجابي عليك ، وعلى استمرارك في عملية المذاكرة والمراجعة الدورية.






كيف تلخص؟




هناك طرق عديدة لكتابة الملخصات وأخذ الملاحظات، وتعتمد الطريقة المستخدمة،


على طبيعة المادة المطلوب تلخيصها، والهدف من قيامك بعملية التلخيص،


والطرق أو الأشكال الأساسية لكتابة الملخصات هي:






1-الطريقة النثرية




هي نقل مركز أو نسخة مكثفة ومركزة من الأصل، وعادة ما تكتب بشكل نثرى.




2- الطريقة الهيكلية


وهذه تكون على شكل كلمات مفردة أو فقرات مختصرة، وتوضع على شكل قائمة،


باستخدام تقسيمات مثل: العناوين الرئيسة والعناوين الثانوية المتفرعة مع استخدام الترقيم والترميز.




3- الأشكال والخرائط العنكبوتية




وتتم هذه الطريقة بوضع العنوان الرئيس في مركز الورقة على شكل هندسي،


بيضاوي، أو مربع أو دائري أو مستطيل،


ويتفرع منه أسهم وخطوط، كل فرع رئيس قد يتفرع بدوره إلى أفرع ثانوية،


وتستخدم هذه الطريقة خاصة إذا كان الموضوع المدروس ذا تصنيفات كثيرة ،


والكتابة تكون مختصرة في هذه الأشكال.






المهارة الثالثة : مهارة الحفظ






كيف تذاكر وتحفظ المعلومات ؟






هناك عدة طرق للمذاكرة والحفظ أهمها :




1-طريقة الببغاء






المذاكرة عند العديد من الناس ، تعنى الإعادة والتكرار إما بالتسميع الشفهي أو الكتابي،


ولكن يعيب هذا الأسلوب ، أن هذا الالتصاق أو التعليق يكون مهزوزًا؛


فقد يكتشف الطالب أن المعلومات التي قام بتسميعها ، تحت ظروف القلق النفسي،


قد ذهبت بشكل كامل ، كأن الدماغ أصبح فارغًا من كل أثر للمعلومات،


وهذا لا يعنى أن هذه الطريقة فاشلة، ولكن يجب أن يطور هذا الأسلوب،


وتستخدم وسائل أخرى مدعمة له ، مثل قوة التخيل، والربط التسلسلي .




2-طريقة التخيل




هي عملية تكوين صورة عقلية لشيء تم ملاحظته وتخيله ثم تحويله إلى صورة


واقعية مجسمة، ثم نعمل على إعادة تكرار هذه الصورة عدة مرات في مخيلتنا


مما يعمل على تعزيز قوة الذاكرة لدينا.




مثال :




تخيل أنك مخرج برامج ، حينذاك كل شئ سيأخذ بعداً بصرياً وحركياً وسمعياً ،


مما سيعمل على تعزيز قوة الذاكرة .




3-طريقة الربط الذهني




إحدى الطرق المتفرعة من قوة التخيل؛ فالمعلومات الجديدة من السهل


تحويلها إلى معلومات طويلة المدى، فكلما نجحت في صنع الارتباطات


كلما كان تذكرك للأشياء أفضل.




المهارة الرابعة: المراجعة




1- دوّن أكثر النقاط أهمية في كراسة الملاحظات.


2- راجع هذه الملاحظات دورياً.. اقرأها بصوت عالي.


3- لخص قدر المستطاع وقلل من ملاحظاتك لتتذكرها.


4- أثناء المراجعة والمذاكرة عليك بتوقع الأسئلة.


5- راجع وفق جدول زمني.


6- استخدم الألوان وأشِّر على أهم النقاط.


7- داوم على الأدعية أثناء المذاكرة وحفظ القرآن


والأذكار وحافظ على الصلاة, فلا بارك الله في عملٍ ينهى عن الصلاة.






كيف تعد برنامجاً للمراجعة؟






إن إعداد برنامج للمراجعة يلعب دوراً كبيراً في الاستعداد للامتحانات،


ويتم إعداد برنامج أو جدول المراجعة تبعاً لمقدرة كل طالب,


وتبعاً لنوعية المواد التي سيجري فيها الامتحان




على أن يكون في الشكل التالي:






1- المذاكرة المنتظمة لجميع المواد المقررة.


2- المراجعة المنتظمة لأنها مرحلة هامة؛ فلا تبدأ بالمراجعة ليلة الامتحان


ولكنها مستمرة مع نهاية كل جلسة للمذاكرة.


3- ترتيب مواد الامتحان تبعاً لقربها الزمني من تاريخ الامتحان.


4- تحديد المواد التي تحتاج لمجهود ووقت أكبر في المراجعة.


5- تحديد الزمن المتبقي على كل مادة وتقسيمه تبعاً لها.


6- وضع المادة الصعبة مع مادة أقل صعوبة.


7- تحديد فترات في الجدول للراحة ولممارسة هواية محببة مما يساعد على


تهيئة الجسم والذهن للاستيعاب الأفضل.


8- تجنب أسباب التشتت الذهني وأحلام اليقظة أثناء المراجعة؛ فمن يعمل ليس لديه وقت للأحلام.


9- احذر أن تقلد زملاءك في طريقة مراجعتهم؛ فلكل إنسان طريقته ومقدرته التي تميزه,


فإن طريقتك الخاصة في هذا الوقت هي أفضل الطرق.


10- اجعل مراجعتك لكل درس بأن تضع هيكلاً للدرس في عناوين رئيسة وفرعية,


ثم ابدأ بمراجعة كل ما يخص كل عنوان على حدة بعد أن تكون قد وضعت الهيكل
الأساسي للمادة ككل, فهذا يساعدك -إن شاء الله- على تذكر كل النقاط الخاصة
بكل درس عند الإجابة في الامتحان.






معوقات الاستذكار الجيد






هناك بعض الصعوبات التى يمكن أن تعوقك عن المذاكرة والتى يجب عليك


أن تكتشفها وتحاول التغلب عليها، حتى تستطيع أن تدخل فى المذاكرة الفعالة، وأهم هذه الصعاب




1-عدم القدرة على التركيز أثناء المذاكرة،فتفقد وقتك فى التنقل


من درس إلى آخر ومن مادة إلى أخرى دون أن تذاكر شيئاً.




2-تراكم الدروس وعدم القدرة على تنظيم وقتك للانتهاء منها.




3-كراهية بعض المواد الدراسية، وتصديق الفاشلين الذين يخوفونك منها


ويصورونها لك على أنها (بعبع) لا يمكن التغلب عليه.




4-أصدقاء السوء الذين يضيعون وقتك فى اللهو والهراء دون تقدير لأى مسئولية.




5-القلق والتوتر الناتجان عن المشكلات الأسرية أو العاطفية والتى تشتت الذهن


وتضعف من قدرتك على الاستذكار الجيد والتقدم الدراسى.






كيــف تـذاكـــر ؟؟






لتحقيق المذاكرة الفعالة التى تقودك بإذن الله إلى قمة النجاح والتفوق


يجب أن تمر بالمراحل الثلاث التالية:




القراءة الإجمالية للدرس / الحفظ والمذاكرة / التسميع / المراجعة.




وفيما يلى كل مرحلة بشىء من التفصيل




أولاً: القراءة الإجمالية للدرس


1-يجب أن تبدأ مذاكرتك بقراءة الدرس قراءة عامة بصورة إجمالية وسريعة للإلمام


بمحتوياته وموضوعه، ويجب عليك اتباع الإرشادات التالية.




2-تقسيم الدرس إلى عناوين كبيرة رئيسية، وتقسيم كل عنوان رئيسى


إلى عناوين فرعية أصغر منه، وحفظها لتكوين صورة إجمالية عامة عن الدرس


فى ذهنك وتحقيق الترابط بين أجزائه.




3-قراءة الدرس إجمالياً وبسرعة قبل الشروع فى قراءته تفصيلياً


ودراسته بإمعان، مما يساعد على سرعة الحفظ ويزيد القدرة على التركيز.




4-الاهتمام بدراسة الرسوم التوضيحية والمخططات والجداول التلخيصية،


ومحاولة الإجابة عن بعض التدريبات العامة والأسئلة المباشرة حول الدرس.




ثانياً: الحفظ والمذاكرة




القاعدة الذهبية لتحقيق أعلى الدرجات وأفضل النتائج فى أى مادة هى:


(أحفظ ثم أحفظ ثم أحفظ)


فرغم أهمية الفهم فى عملية المذاكرة إلا أنه مهما كانت قدرتك على الفهم


فلابد أن تحفظ المعلومات التى سوف تضعها فى الامتحان،


وكثير من الطلبة الأذكياء يرجع فشلهم إلى اعتمادهم على الفهم فقط دون الحفظ،


بعكس بعض الطلبة متوسطى الذكاء الذين استطاعوا التفوق فى الامتحانات


معتمدين على قدرتهم الفائقة على الحفظ وقليل من الفهم حتى فى أدق المواد مثل الرياضيات!!؟




إرشادات هامة تساعدك على الحفظ الجيد للمعلومات




1-تعرف على النقاط الرئيسية فى الدرس وضع خطاً تحتها


وكرر قراءتها حتى تثبت فى ذهنك وذاكرتك.




2-افهم القوانين والقواعد والمعادلات والنظريات …الخ فهماً جيداً ثم احفظها.




3-ضع أسئلة تلخص أجزاء الدرس المختلفة، ثم أجب عنها كتابة وشفاهية.




4-قسم المواد الطويلة إلى وحدات متماسكة يسهل فهمها وحفظها كوحدة مترابطة.




5-ثق فى نفسك وفى ذاكرتك واحفظ بسرعة.






كيف تقاوم النسيان وتقوى ذاكرتك ؟؟؟




اهتم علماء النفس بدراسة ظاهرة النسيان خاصة لدى الطلاب،


وحددوا بعض القواعد التى تساعد على التغلب على النسيان


وتعمل على تقوية القدرة على التذكر




وأهمها




1-تعرف على النقاط الرئيسية فى الدرس وضع خطاً تحتها وكرر قراءتها حتى تثبت فى ذهنك وذاكرتك.




2-لا تذاكر وأنت مرهق فالتعب لا يساعد على تثبيت المعلومات فتنساها بسرعة.




3-قسم المواد الطويلة إلى وحدات متماسكة يسهل فهمها وحفظها كوحدة مترابطة.




4-ثق فى نفسك وفى ذاكرتك واحفظ بسرعة.






ثالثاً: التـسـميـع






يعتقد كثير من الطلبة أن قراءة الدرس وفهمه ومحاولة حفظه تكفى،


لكنه عندما يحاول إجابة أحد الأسئلة فى الامتحانات فإنه يقف حائراً ويقول:


(إنى أعرفها وأفهمها)


لكنه لا يستطيع الإجابة … ويرجع ذلك إلى إهماله لعملية التسميع


وعدم إدراكه لأهميتها القصوى ...




وتتمثل أهمية التسميع فيما يلى






1-التسميع يكشف لك مواضع ضعفك والأخطاء التى تقع فيها، فهو مرآة لذاكرتك.




2-هو الوسيلة القوية لتثبيت المعلومات وزيادة القدرة على تذكرها لفترة أطول .




3-أنه علاج ناجح للسرحان … فالطالب الذى يذاكر بدون تسميع ينسى بعد يوم واحد


كمية تساوى ما ينساه الطالب الذى يقوم بالتسميع بعد 36 يوماً .






وتختلف طرق التسميع باختلاف مادة الدراسة وطريق كل طالب فى المذاكرة،


ولكن أفضل طرق التسميع هى التى تشبه الطريقة التى سوف تستخدمها


فى الامتحان ...




ومن أهم طرق التسميع ما يلى




التسميع التحريرى


وذلك بكتابة النقاط الرئيسية والقوانين والقواعد والرسوم التوضيحية وبياناتها الخ،


ويتم التأكد مما تكتبه بالرجوع إلى الكتاب، ويجب عند الكتابة للتسميع


ألاّ تهتم بتحسين الخط أو الترتيب والتنظيم، وإنما اكتب بسرعة وبخط كبير


حتى تعتاد الجرأة فى الكتابة والقدرة على تصحيح أخطائك.




التسميع الشفوي




وهو أسهل وأسرع الطرق،


ويجب ملاحظة مايلى لتحقيق أفضل النتائج ...




1- إذا كنت تسمع لنفسك يجب الرجوع إلى الكتاب فى الأجزاء التى لا تتأكد منها .




2-التسميع مع أحد الزملاء أفضل من التسميع لنفسك .




3-التسميع فى صورة مناقشة ومحاولة لشرح الدرس يعطى نتيجة أفضل .






كم من الوقت تقضيه فى التسميع ؟؟؟






يتوقف ذلك على طبيعة المادة التى تستذكرها




وذلك وفقاً للقواعد التالية




1-إذا كانت المادة مفككة وغير واضحة فأنت تحتاج إلى 90 % من وقت المذاكرة للتسميع .




2-إذا كانت المادة عبارة عن نظريات، معادلات، مصطلحات، تواريخ، قوانين، أسماء …الخ.


فالتسميع هو العملية الأساسية فى المذاكرة .




3-إذا كانت المادة أدبية كالاقتصاد والفلسفة وعلم النفس …الخ.


فأنت تحتاج إلى 50 % من وقت المذاكرة للتسميع .




رابعاً: المـــراجـعـــة




للمراجعة فوائد كثيرة جداً أهمها تثبيت المعلومات، وسهولة استرجاعها مرة أخرى


عندما تسأل فيها،كما أن مراجعة الدروس السابقة بانتظام يساعدك على فهم


ما يستجد منها فهماً كاملاً وفى وقت أقل من سابقتها




كيف تراجع ؟؟؟




1-لا تحاول مراجعة جميع الدروس دفعة واحدة وانما قسمها إلى مراحل متتابعة.




2-تصفح العناوين الكبيرة أولاً ثم العناوين الفرعية، مع محاولة تذكر النقاط الهامة .




3-حاول كتابة النقاط الرئيسية فى الدرس والقوانين والمعادلات والقواعد وما شابهها.




4-أجب عن بعض الأسئلة الشاملة، ويفضل أن تكون من أسئلة الامتحانات السابق .




5-يمكن أن تكون المراجعة فى صورة جماعية من خلال طرح أسئلة والإجابة عليها


مع بعض الزملاء مما يزيد من حماسك وقدرتك على التذكر والاسترجاع .






متى تراجـــع ؟؟؟




قد يظن البعض أن المراجعة تكون فى آخر العام أو قبل الامتحانات فقط،


ولكن ذلك غير صحيح، فالمراجعة من أول العام الدراسى هامة جداً للتأكد


من تثبيت المعلومات والقدرة على تذكرها...




ولذلك يجب عليك اتباع الآتى






1-مراجعة مادتين أو ثلاث على الأكثر كل أسبوع بحيث تستكمل مراجعة


جميع المواد مرة كل شهر.




2-تخصيص يوم الإجازة الأسبوعى للمراجعة.




3-المراجعة قبل الامتحانات هامة جداً وضرورية لأنها مفتاح التفوق .




الامتحـــــانات ؟‍‍‍‍‍‍؟؟




1-تأكد من جدول الامتحانات قبل موعده بوقت كاف.




2-لا تجهد نفسك قبل الامتحان وأهتم بغذائك.




4-لا تكثر من المنبهات ولا تتناول الأدوية المسهرة فهى تضرك أكثر مما تفيدك.




5-أعد أدواتك كل ليلة طبقاً لامتحان الغد. وخذ قسطاً كافياً من النوم قبل الامتحان


لترتاح جسمياً ونفسياً وذهنياً وتركز فى الامتحان.




6-بكر فى الذهاب إلى لجنة الامتحان، وقد أخذت ما يلزمك من أدوات،


ولا تنس رقم جلوسك، وأدخل الامتحان مستريح الجسم ، مطمئن النفس، واثقاً من النجاح.




7-أقرأ ورقة الأسئلة كلها جيداً بإمعان وهدوء ولا تتعجل فى الإجابة،


ولا تتردد عند الإجابة أو الاختيار حتى لا يضيع وقتك.




8-قسم زمن الإجابة بين الأسئلة المطلوب الإجابة عليها، واترك بعض الوقت للمراجعة،


ولا تغادر لجنة الامتحان قبل انتهاء الوقت.




9-اترك فراغاً بعد إجابتك عن كل سؤال فربما تحتاج إلى زيادة شيئاً ما عند المراجعة.




10-ابدأ بالإجابة عن الأسئلة السهلة، وتأكد من الأسئلة الإجبارية والاختيارية.




11-يفضل أن تكتب مسودة للإجابة، وتأكد أن المصحح يرجع إليها أحياناً ويحتسب لك درجاتها.




12-حدد المطلوب من السؤال بالضبط، وأجب على قدره، ورتب إجابتك فى شكل عناصر وفقرات.




13-إذا تذكرت نقطة متعلقة بسؤال آخر وأنت تجيب فسارع بكتابتها فى المسودة قبل أن تنساها.




14-لا تترك أى سؤال مطلوب منك إجابته دون أن تكتب فيه، وإذا لم تستطع الإجابة


عن السؤال كله فأجب عن الجزء الذى تعرفه منه،فإن ذلك يحتسب لك فى الدرجات.




15-لا تخرج من لجنة الامتحان قبل أن تراجع إجاباتك فربما تكون قد نسيت شيئاً


أو تتذكر شيئاً جديداً تضيفه للإجابة.




16-اعتمد على نفسك ولا تحاول الغش، فمن غشنا ليس منا كما قال رسول الله،


كما أن محاولاتك للغش تزيد من توترك واضطرابك، وتشتت أفكارك،


وتعرضك لإلغاء امتحانك والرسوب فأحذر أن تضيع نفسك.




17-تذكر أن وضوح خطك ونظافة كراسة الإجابة، وحسن تنظيم الإجابات وعرضها


من أهم عوامل النجاح والتفوق.


وأخيراً نصـائح عامة للتفوق






1-حسّن علاقتك مع الله وتعرف إليه فى أوقات رخائك حتى يقف بجانبك


فى أوقات شدتك وعند حاجتك إليه .




2-ثق فى نفسك وفى عقلك وقدراتك، وتأكد أنك قادر على النجاح والتفوق


فأنت لست أقل ممن سبقوك على طريق النجاح .




3-اجتهد فى مذاكرتك وتأكد أن كل مجهود تبذله سيعود عليك بالنفع والخير


لأن الله لا يضيع أجر من أحسن عملاً .


4-حدد هدفك فى الحياة وضعه نصب عينيك، واجتهد فى الوصول إليه بكل قوتك


وإمكانياتك، حتى تنفع نفسك وأهلك ووطنك .




5-استعن بالله ولا تعجز، وأعلم أن ما أصابك لم يكن ليخطأك،


وأن ما أخطئك لم يكن ليصيبك، وأن الدنيا لو اجتمعت على أن يضروك بشىء


لم يضروك إلا بشىء قد كتبه الله عليك، وأن الدنيا لو اجتمعت على أن ينفعوك


بشىء ما نفعوك إلا بشىء قد كتبه الله لك.




6-لا تغضب والديك فدعاؤهما أكبر عون لك.




7-وادع دائما بمثل هذا الدعاء (اللهم إني أسألك فهم النبيين وحفظ المرسلين,


اللهم اجعل ألسنتنا عامرة بذكرك وقلوبنا بخشيتك...


إنك على ما تشاء قدير، وحسبنا الله ونعم الوكيل).




نتمني من الله عز وجل التوفيق للجميع



ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
مش عارف تذاكر ... يبقي هنا الحل
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
أجــــــــــدع صـــــــــحــــــاب :: اجــدع صـــحــــابcafe :: قسم طلبات الاعضاء-
انتقل الى: